Kalusto

Raidezeppeliini

”Raidezeppeliini” on 1930-luvulla Franz Kruckenbergin Deutsche Reichsbahnille kehittämä prototyyppi pikamoottorivaunusta, jonka piti saavuttaa silloisella rataverkolla 160 km/h nopeus ja uusilla suunniteluilla luotijunaosuuksilla jopa 200 km/h.

Vaunu on suunniteltu virtaviivaisella korillaan ja putkirakenteellaan kevytrakenteiseksi. Putkikehikko on verhoiltu hopeavärisellä ja palonkestävällä purjekankaalla. Jopa istuimet on tehty putkirakenteella ja päällystetty tekstiilillä.

Vaunun...Read More »


"Saxonia"

“SAXONIA” rakennettiin vuonna 1838 ensimmäiseksi Saksassa valmistetuksi veturiksi konepajalaitoksella Übigau Dresdenin lähellä Leipzig-Dresden-Rautatiekomppanialle (LDE). Se saavutti 8666 km pituisen uran ja se romutettiin vuonna 1843.

Vuonna 1840 rakennettiin toinen veturi samalla akselijärjestyksellä, joka sai nimekseen ”PHÖNIX”.

1988 otettiin Saxonian rekonstruktio käyttöön, joka saavuttaa maksiminopeudekseen 50 km/h.

...Read More »

"Kotka"

Saksan rautatatiehistoria alkoi 7. joulukuuta 1835 avajaismatkalla, jonka  ”Kunikaallinen etuoikeutettu Ludwig-Rautatie-Yhtiö” toteutti kahden baijerilaisen teollisuuskaupungin Nürnbergin ja Fürthin välillä. Adleriksi, eli Kotkaksi nimitetty veturi tuli R. Stephensonin tehtaalta Englannista. Vaunut muistuttivat postivaunuja ja ne teetettiin paikallisilla vaunusepillä.

Melko suora Ludwiginrata oli 6 km pitkä. Myöhemmin sitä ei yhdistetty...Read More »


Lasinen juna

Lasinen juna aja myös PPPR:n radalla.

Der gläserne Zug

...Read More »

Lentävä hampurilainen

Tähän tulisi vielä tekstiä lentävästä hampurilaisesta.

...Read More »